Vahendamata ja vahendatud narratiiv laste kõnearengu hindamisel

Piret Soodla, Eve Kikas, Renate Pajusalu, Aive Adamka, Sirli Parm

Abstract


Artikkel käsitleb 162 eakohase kõnearenguga ja 27 alakõnega 6-7-aastase lapse kolmel viisil jutustatud suulisi narratiive – vahendamata narratiive ilma eelneva narratiivi mudelita, eelnevalt mudeldatud vahendamata narratiive ning vahendatud narratiive. Analüüs hõlmab narratiivide mikrostruktuuri (lausungite keskmist pikkust, grammatilist õigsust) ning makrostruktuuri (infoüksuste hulka, komplekssust). Eesmärgiks on selgitada, missugusel viisil koostatud narratiivid eristavad kõnearengu mahajäämust eakohasest arengust kõige paremini. Tulemustest selgub, et jutustamisoskuse hindamiseks narratiivi mikrostruktuuri tasandil sobivad kõigil kolmel viisil jutustatud narratiivid. Makrostruktuuri tasandil on parimaks hindamisvahendiks vahendatud narratiiv, millele järgneb eelnevalt mudeldatud vahendamata narratiiv.

DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa6.17


Keywords


keeleline areng; kõnepuuded; narratiiv; suuline keel; süntaks; morfoloogia; tekstistruktuur; eesti keel

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa6.17

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2012 Piret Soodla, Eve Kikas, Renate Pajusalu, Aive Adamka, Sirli Parm

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 1736-2563 (print)
ISSN 2228-0677 (online)
DOI 10.5128/ERYa.1736-2563