Sõnavara ja konstruktsioonid noore keeleõppija kirjalikes tekstides
Abstract
https://doi.org/10.5128/ERYa21.01
Artikli eesmärk on anda ülevaade eesti keelt teise keelena omandavate 9–10-aastaste keeleõppijate kirjalike tööde leksikaalsete vahendite ja grammatiliste konstruktsioonide arengust kuue kuu jooksul (2023. a sügis – 2024. a kevad). Kokku 10 õppija sõnavara ja grammatilisi konstruktsioone kirjeldatakse sõnavara ulatuse, sõnaliigilise jaotumuse, eri keeleoskustasemete sõnavara ulatuse ja grammatiliste konstruktsioonide põhjal. Kirjalike tööde sõnavara ulatus kuue kuuga oluliselt ei muutunud, sõnavara arengut näitas tegusõnalekseemide ja sidesõnade ning kõrgemate keeletasemete sõnavara lisandumine. Konstruktsioonide arengut ilmestas peamiselt keele mitmekesisuse suurenemine, üksikud uued konstruktsioonitüübid olid komplekssemad ja variatiivsemad. Vaadeldes kirjalike tekstide sõnavara ja konstruktsioonide seoseid, selgus, et pikem tekst tähendas ka ulatuslikumat sõnavara, rohkem kõrgema keeletaseme sõnu ning rohkem eri tüüpi konstruktsioone. Samas ei olnud seos sõnade ja konstruktsioonide vahel üksühene: komplekssemad konstruktsioonid ei pruukinud sisaldada komplekssemaid sõnu ja keerukamaid sõnu ei kasutatud tingimata keerukates konstruktsioonides.
***
"Vocabulary and constructions in the written texts of young language learners"
The aim of this article is to provide an overview of the development of lexical resources and grammatical constructions in the written works of 9–10-year-old learners acquiring Estonian as a second language over a period of six months (autumn 2023 – spring 2024). The vocabulary and grammatical constructions of a total of 10 learners are described based on variety of vocabulary, distribution of word classes, vocabulary across different language proficiency levels, and grammatical constructions. The variety of vocabulary in the written texts (measured by the Guiraud’s index) did not change significantly over six months. However, vocabulary development was indicated by the addition of verb lemmas, conjunctions, and vocabulary from higher language proficiency levels. The development of constructions was mainly characterized by increased linguistic diversity, with a few new construction types becoming more complex and varied. Examining the relationship between vocabulary and constructions in the written texts revealed that longer texts contained a broader vocabulary, more words from higher language levels, and a greater variety of constructions. However, the relationship between words and constructions was not one-to-one: more complex constructions did not necessarily include more complex words, and more advanced words were not necessarily used in complex constructions.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa21.01
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Reili Argus, Tiina Rüütmaa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ISSN 1736-2563 (print)
ISSN 2228-0677 (online)
DOI 10.5128/ERYa.1736-2563