Sõnavara ja konstruktsioonide areng eesti keelt teise keelena omandava noore õppija kõnes aasta jooksul

Reili Argus, Tiina Rüütmaa

Abstract


https://doi.org/10.5128/ERYa20.01

Artiklis vaadeldakse eesti keelt teise keelena omandavate 8–10-aastaste laste sõnavara ja konstruktsioonide arengut aasta jooksul 2022. ja 2023. aastal läbi viidud pildikirjelduskatse põhjal. Aasta jooksul suurenes õpilaste sõnavara, areng toimus kõikides sõnaliikides suhteliselt ühtlaselt, siiski oli lekseemide hulga kasv kõige suurem omadus- ja asesõnade puhul. Ka konstruktsioonides toimus märkimisväärne areng, lisandus uusi konstruktsioonitüüpe ning need muutusid komplekssemaks. Sõnavara ja konstruktsioonide hulk oli omavahel seotud: mida suurem oli õppija sõnavara 2022. a pildi kirjelduses, seda rohkem eri konstruktsioone oli lisandunud tema 2023. a pildikirjeldusse. Eri sõnaliikide sõnavara ulatus konstruktsioonide arengut ei paista mõjutavat.

***

"Development of vocabulary and constructions in the speech of young learners of Estonian as a second language over the course of one year"

The article examines the development of vocabulary and grammatical constructions on both phrase and clause level of children aged 8-10 years acquiring Estonian as a second language on the basis of a picture description test carried out in 2022 and 2023. Over the course of the year students’ vocabulary increased, development occurred relatively evenly in all parts of speech, however, the increase in the number of lexemes was the greatest for adjectives and pronouns. The growth of vocabulary was faster for children whose language skills were weaker in 2022. The constructions also developed significantly over the year: new types of constructions were added and they became more complex. In most children, the growth of structures was focused either on the phrase or on the clause level. The correlation between the number of lexemes and the number of constructions was significant: those children whose vocabulary was bigger in 2022 used more constructions in test conducted in 2023.The scope of the vocabulary of the different parts of speech does not seem to affect the development on the level of constructions. Data from the study on the relationship between vocabulary and constructions strongly support the view that syntactic development is driven by lexicon-level development, i.e. sufficient words must be acquired so that different types of constructions can be recognized and used.


Keywords


eesti keele kui teise keele omandamine, sõnavara, konstruktsioonid, sõnaliigid, eesti keel, acquisition of Estonian as a second language, vocabulary, constructions, parts of speech, Estonian

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa20.01

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Reili Argus, Tiina Rüütmaa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 1736-2563 (print)
ISSN 2228-0677 (online)
DOI 10.5128/ERYa.1736-2563