Küsimuste sõnajärje mõju nähtud isiku mäletamise täpsusele 4- ja 6-aastastel eesti lastel

Kristjan Kask, Reili Argus, Kristel Veerus, Kreet Kokla

Abstract


Kohtusüsteemis on oluline lapskannatanut või -tunnistajat üle kuulata kvaliteetselt, et lapse meenutatava info hulk oleks suur ja võimalikult täpne. Uurimuse eesmärgiks on leida lastele esitatavate küsimuste sõnastuse, eelkõige sõnajärje mõju vastuste kvaliteedile ja kvantiteedile. Katses osales 100 nelja- ja kuueaastast last, kes nägid neile võõrast inimest ning vastasid järgmisel päeval küsimustele nähtud isiku kohta. Lastele esitatud küsimustes kasutati erinevat sõnajärge – verb oli kas lause keskel või lause lõpus. Ühe grupi lastelt küsiti läbivalt ainult ühe või teise sõnajärjega küsimusi; teise grupi laste käest mõlema sõnajärjega küsimusi läbisegi. Tulemustest selgus, et sõnajärje varieerimisel (verb küsimuse keskel võrrelduna verbiga küsimuse lõpus) ei olnud statistiliselt olulist mõju ei infoühikute hulgale ega täpsusele. Ilmnesid vanuselised erinevused: kuueaastased lapsed olid küsimustele vastates täpsemad kui nelja-aastased lapsed. Kui võrreldi läbivalt ainult üht tüüpi sõnajärje kasutamist (kas verb ainult küsimuse keskel või ainult lõpus) või erineva sõnajärjega küsimuste vaheldamist küsitlemise käigus (mõnes küsimuses oli verb keskel, mõnes lõpus), vastasid lapsed nii pikemalt kui ka täpsemalt juhtudel, kus kasutati ainult ühe sõnajärjega küsimusi. Uuringu tulemuste põhjal võiks soovitada, et kui lastelt küsimusi küsida ning oluline on saada täpset infot, siis ei tasuks erineva sõnajärjega küsimusi vaheldada, vaid küsida küsimusi ainult üht sõnajärge kasutades (kõikides küsimustes verb alati küsimuse keskel või alati küsimuse lõpus). 

The effect of word order in questions to the recall accuracy of a person of 4- and 6-years-old Estonian children 

It is important to interview a child witness or victim in the criminal justice system in such a way that the information retrieved from a child would be accurate. The aim of the study was to examine the effect of the word order to the quality and quantity of the information. A hundred children (four- and six-year-olds) participated in an experiment where they saw an unfamiliar person and in the next day answered questions about the person. In asking questions different word order was used, i.e. whether the verb was in the middle or in the end of the sentence. For one group of children the questions were asked using only one or the other type of word order, for another group of the children the questions involved both type of word order. The results revealed that the word order itself did not have an effect to the quality nor quantity of the information. Six-year-olds were more accurate than four-year-olds in answering the questions. However, in comparison of whether only one type of word order (verb only in the middle or verb at the end of the questions) or random type of word order (in some questions verb in the middle and in some questions verb at the end) was used, statistically significant differences emerged in both total length and in accuracy of the answer favouring the case where only one type of word order was used. It can be suggested that in interviewing children only one type of word order (verb only in the middle or verb at the end of the questions) should be used. 


Keywords


interviewing children, word order in questions, child language

Full Text:

PDF

References


Ceci, Stephen J.; Crossman, Angela M.; Gilstrap, Livia L.; & Scullin, Matthew H. 1998. Social and

cognitive factors in children’s testimony. – Charles P. Thompson, Douglas J. Herrmann, J. Don Read, Darryl Bruce, David G. Payne & Michael P. Toglia (Eds.), Eyewitness Memory: Theoretical and Applied Perspectives. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 15-30.

Ceci, Stephen J.; Bruck, Maggie 1995. Jeopardy in the Courtroom. Washington, DC: American

Psychological Association.

Davies, Graham M.; Stevenson-Robb, Y.; Flin, Rhona 1988. Tales out of school: Children’s memory

for an unexpected event. – Michael M. Gruneberg, Peter E. Morris (Eds.), Practical Aspects of Memory: Current Research and Issues, Vol. 1: Memory in Everyday Life. Oxford: John Wiley & Sons, 122–127.

Dekle, Dawn J.;, Beal, Carole R.; Elliott, Rogers; Huneycutt, Dominique 1996. Children as witnesses:

A comparison of lineup versus showup identification methods. – Applied Cognitive Psychology, 10, 1-12.

EKG 1993 = Erelt, Mati; Kasik, Reet; Metslang, Helle; Rajandi, Henno; Ross, Kristiina; Saari, Henn;

Tael, Kaja; Vare, Silvi 1993. Eesti keele grammatika. II. Süntaks. Trükki toimetanud Mati Erelt (peatoimetajana), Tiiu Erelt, Henn Saari, Ülle Viks. Tallinn: Eesti Teaduste Akadeemia, Keele ja Kirjanduse Instituut.

EKK = Erelt, Mati; Erelt, Tiiu; Ross, Kristiina 2007. Eesti keele käsiraamat. 3., täiendatud trükk. Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus.

Ellis, Hadyn D. 1990. Developmental trends in face recognition. – The Psychologist, 3, 114–119.

Hutcheson, Graeme D.; Baxter, James S.; Telfer, Karen; Warden, David 1995. Child witness statement quality: Question type and errors of omission. – Law and Human Behavior, 19 (6), 631–648. http://dx.doi.org/10.1007/BF01499378

Kask, Kristjan 2007. Arengupõhiselt sobivad meetodid laste küsitlemiseks. – Juridica, 4, 229–238.

Kask, Kristjan 2012. Dynamics in using different question types in Estonian police interviews of children. – Applied Cognitive Psychology, 26 (2), 324–329. http://dx.doi.org/10.1002/acp.1831

Kask, Kristjan; Bull, Ray; Heinla, Indrek; Davies, Graham 2007. The effect of a standard to improve person descriptions by children. – Journal of Police and Criminological Psychology, 22 (2), 77–83. http://dx.doi.org/10.1007/s11896-007-9008-1

Kask, Kristjan; Bull, Ray 2009. From person descriptions to interviewing methods: What can be done to improve child witnesses’ testimonies? – Trames, 13 (2), 9–108. http://dx.doi.org/10.3176/tr.2009.2.01

King, M. A.; Yuille, John C. 1986. An investigation of the witness abilities of children. Publitseerimata käsikiri. University of British Columbia.

Lamb, Michael E.; Sternberg, Kathleen J.; Esplin, Phillip W. 2000. Effects of age and delay on the amount of information provided by alleged sex abuse victims in investigative interviews. – Child Development, 71 (6), 1586–1596. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00250

Lamb, Michael E.; Hershkowitz, Irit; Orbach, Yael; Esplin, Phillip W. 2008. Tell Me What Happened. Chichester, UK–Hoboken, NJ: Wiley. http://dx.doi.org/10.1002/9780470773291

Lindström, Liina 2002. Veel kord subjekti ja predikaadi vastastikusest asendist laiendi järel. – Emakeele Seltsi aastaraamat, 47 (2001), 87–106.

Lindström, Liina 2005. Finiitverbi asend lauses. Sõnajärg ja seda mõjutavad tegurid suulises eesti keeles. Dissertationes philologiae estonicae Universitatis Tartuensis 16. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.

Lindström, Liina, ilmumas. Lause sõnajärg. Eesti keele süntaks (käsikiri Tartu ülikoolis).

Meissner, Christian A.; Sporer, Siegfried L.; Schooler, Jonathan F. 2006. Person descriptions as

eyewitness evidence. – R. C. Lindsay, David F. Ross, J. Don Read, Micheal P. Toglia (Eds.), Handbook of Eyewitness Psychology: Memory for People. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 3–34.

Orbach, Yael; Hershkowitz, Irit; Lamb, Michael E.; Sternberg, Kathleen J.; Esplin, Phillip W.;

Horowitz, Dvora 2000. Assessing the value of structured protocols for forensic interviews of alleged abuse victims. – Child Abuse and Neglect, 24 (6), 733–752. http://dx.doi.org/10.1016/S0145-2134(00)00137-X

Paju, Liina 2014. Ammendavuse omandamisest nelja-aastaste eesti laste katsematerjali näitel. Publitseerimata bakalaureusetöö. Tallinn: Tallinna Ülikool, eesti keele ja kultuuri instituut.

Poole, Debra A.; White, Lawrence T. 1991. Effects of question repetition on the eyewitness testimony of children and adults. – Developmental Psychology, 27 (6), 975–986. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.27.6.975

Poole, Debra A.; Dickinson, Jason J. 2013. Investigative interviews of children. – Robin E. Holliday, Tammy A. Marche (Eds.), Child Forensic Psychology. Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, 157–179.

Rammo, Ruta 2006. Alaealise ülekuulamine kriminaalmenetluse kohtueelses staadiumis. – Juridica, 5, 317–328.

Shore, Cecilia M. 1995. Individual Differences in Language Development. Thousand Oaks, CA: Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781483327150

Sporer, Siegfried L. 1996. Psychological aspects of person descriptions. – Siegfried L. Sporer, Roy S. Malpass, Guenter Koehnken (Eds.), Psychological Issues in Eyewitness Identification. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 53–86.

Sternberg, Kathleen J.; Lamb, Michael E.; Orbach, Yael; Esplin, Phillip W.; Mitchell, Susanne 2001. Use of a structured investigative protocol enhances young children’s responses to free-recall prompts in the course of forensic interviews. – Journal of Applied Psychology, 86 (5), 997–1005. http://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.86.5.997

Tael, Kaja 1988. Sõnajärjemallid eesti keeles (võrrelduna soome keelega). Preprint KKI-56. Tallinn: Eesti NSV Teaduste Akadeemia Keele ja Kirjanduse Instituut.

Tõugu, Pirko; Tulviste, Tiia; Schröder, Lisa; Keller, Heidi; De Geer, Boel 2011. Socialization of past event talk: Cultural differences in maternal elaborative reminiscing. – Cognitive Development, 26 (2), 142–154. http://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2010.12.004




DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa12.03

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Kristjan kask, Reili Argus, Kristel Veerus, Kreet Kokla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 1736-2563 (print)
ISSN 2228-0677 (online)
DOI 10.5128/ERYa.1736-2563