Direktiivsed kõneaktid ning nende kasutamise dünaamika isa ja ema kõnes: juhtumiuuring

Helen Kõrgesaar

Abstract


DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa11.10

Artikli eesmärk on anda ülevaade direktiividest eesti lapsele suunatud kõnes. Vaatluse all on kaks sama pere kooliealist last ja nende dialoogid mõlema vanemaga eraldi. Meetodina on kasutatud pikiuuringut (üht last on lindistatud regulaarselt vanuses 7–10 eluaastat, teist vanuses 10–14 eluaastat), mis hõlmab 16 tunni jagu audiomaterjali. Vanemate kõne direktiivsed lausungid on liigitatud otsesteks ja kaudseteks käskudeks, keeldudeks, kõneleja soovitud tegevuse väljendusteks, palveteks, soovideks, soovitusteks, ettepanekuteks, hoiatusteks ja kultuurinormi edastusteks. On võrreldud eri tüüpi direktiivide kasutamist ema ja isa kõnes ning vaadeldud direktiivide kasutamise dünaamikat laste kasvades ning suhtlusolukorriti. Selgub, et ehkki direktiivide hulk hoidjakeeles aja jooksul väheneb, kasutavad nii isa kui ema kõige sagedamini siiski otseseid käske.


Keywords


hoidjakeel; lapsele suunatud kõne; eesti keel

Full Text:

PDF

References


Argus, Reili 2010. Mida teeb tegema-verb hoidjakeeles. [Constructions with the verb tegema 'do, make' in child directed speech.] – Eesti ja soome-ugri keeleteaduse ajakiri ESUKA / Journal of Estonian and Finno-Ugric Linguistics JEFUL, 1 (2), 17–34.

Argus, Reili 2014. Deontilise modaalsuse omandamine. Palved. Esimene sissevaade. – Ettekanne TLÜ EKKI teadusseminaris 6. mail 2014.

Argus, Reili; Kõrgesaar, Helen 2012. Hakkama-verb lapsekeeles: kas aspektilisuse või tuleviku tähistaja? [“Hakkama”-verb in child language: A marker of aspectuality or future?] – Emakeele Seltsi aastaraamat, 57 (2011), 9–24. http://dx.doi.org/10.3176/esa57.01

Argus, Reili; Kõrgesaar, Helen 2014. Sõnaliigid eesti lapse kõnes ja lapsele suunatud kõnes. [Word classes in the child's speech and in the child-directed speech.] – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 10, 39–53. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa10.03

Craven, Alexandra; Potter, Jonathan 2010. Directives: Entitlement and contingency in action. – Discourse Studies, 12 (4), 419–442. http://dx.doi.org/10.1177/1461445610370126

Curl, Traci; Drew, Paul 2008. Contingency and action: A comparison of two forms of requesting. – Research on Language and Social Interaction, 41 (2), 129–53. http://dx.doi.org/10.1080/08351810802028613

EKG II = Erelt, Mati; Kasik, Reet; Metslang, Helle; Rajandi, Henno; Ross, Kristiina; Saari, Henn; Tael, Kaja; Vare Silvi 1993. Eesti keele grammatika II. Süntaks. [Estonian Grammar II. Syntax.] Tallinn: Eesti TA Keele ja Kirjanduse Instituut.

Ervin-Tripp, Susan 1976. “Is Sybil There?” The structure of some American English directives. – Language in Society, 5 (1), 25–66. http://dx.doi.org/10.1017/S0047404500006849

Goldin-Meadow, Susan; Hedges, Larry; Huttenlocher, Janellen; Levine, Susan; Raudenbush, Stephen; Small, Steven 2010. Language Development Project 2002–2012. University Chicago. http://joyrex.spc.uchicago.edu/ldp/docs/index.html (24.9.2014).

Hennoste, Tiit 2000. Suulise eesti keele uurimine: transkriptsioon, taust ja korpus. [Research into spoken Estonian: transcription, background, corpus.] – Keel ja Kirjandus, 2, 91–106.

Hennoste, Tiit; Rääbis, Andriela 2004. Dialoogiaktid eesti infodialoogides: tüpoloogia ja analüüs. [Dialogue Acts in Estonian Information Dialogues: Typology and Analysis.] Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus. http://hdl.handle.net/10062/18995

Hill, Elizabeth 2009. Do mothers and fathers differ in their speech styles when speaking to their children? Are there speaker gender effects on parents’ language behaviour? – Innervate: Leading Undergraduate Work in English Studies, 2, 163–182.

Kõrgesaar, Helen 2014a. Küsimused eesti lapsele suunatud kõnes leedu ja vene keele taustal. [Interrogatives in Estonian child-directed speech.] – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 10, 193–207. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa10.12

Kõrgesaar, Helen 2014b. Eesti isade-emade hoidjakeel: kes küsib, kes käsutab, kes räägib rohkem? [Estonian fathers’ and mothers’ child-directed speech: Who asks more questions, who gives orders, and who speaks more?] – Krista Kerge (Toim.). Uurimusi keele omandamisest, õppimisest ja korpustest. Tallinna Ülikooli eesti keele ja kultuuri instituudi toimetised 16. Tallinn, 59–82.

Kõrgesaar, Helen; Kapanen, Airi 2015. Kui lapsega ei räägi üksnes ema: valik termineid eesti laste- ja hoidjakeele kohta. – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 11. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa11.00

Leaper, Campbell; Kristin J. Anderson, Paul Sanders 1998. Moderators of gender effects on parents’ talk to their children: A meta-analysis. – Developmental Psychology, 34 (1), 3–27. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.34.1.3

Leech, Kathryn A.; Salo, Virginia C.; Rowe, Meredith L.; Cabrera, Natasha J. 2013. Father input and child vocabulary development: the importance of wh-questions and clarification requests. – Seminars in Speech and Language, 34 (4), 249–259. http://dx.doi.org/10.1055/s-0033-1353445

MacWhinney, Brian 1991. The CHILDES project: Tools for Analyzing Talk. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc.

Matychuk, Paul 2005. The role of child-directed speech in language acquisition: A case study. – Language Sciences, 27 (3), 301–397. http://dx.doi.org/10.1016/j.langsci.2004.04.004

Metslang, Helle 2004. Imperative and related matters in everyday Estonian. – Linguistica Uralica, 40 (4), 243–256.

Olson, Sheryl L. 1986. Mother-child interaction and children’s speech progress: A longitudinal study of the first two years. – Merrill-Palmer Quarterly, 32 (1), 1–20.

Pajusalu, Renate 2014. Palved eesti, soome ja vene keeles: grammatika pragmaatika teenistuses. [Requests in Estonian, Finnish and Russian: grammar and pragmatics.] – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 10, 241–257. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa10.15

Pajusalu, Karl; Pajusalu, Renate 2004. The conditional in everyday Estonian: it’s form and functions. – Linguistica Uralica, 40 (4), 257–269.

Pratt, Michael W.; Kerig, Patricia K.; Cowan, Philip A.; Pape Cowan, Carolyn 1992. Family worlds: Couple satisfaction, parenting style, and mothers’ and fathers’ speech to young children. – Merrill-Palmer Quarterly, 38 (2), 245–262.

Rääbis, Andriela 2012. Direktiivisekventsid isa ja tütre suhtluses: juhtumianalüüs. [Directive sequences in a conversation of father and daughter: A case study.] – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 8, 213–230. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa8.14

Searle, John 1976. A classification of illocutionary acts. – Language Society, 5 (1), 1–23. http://dx.doi.org/10.1017/S0047404500006837

Searle, John 1979. Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511609213

Snow, Catherine E. 1977. The development of conversation between mothers and babies. – Journal of Child Language, 4 (1), 1–22. http://dx.doi.org/10.1017/S0305000900000453

Stephany, Ursula; Aksu-Koç, Ayhan; Voeikova, Maria D. 2013. The category of modality: A crosslinguistic study of its development. – Ettekanne rahvusvahelisel pre- ja protomorfoloogia projekti aastakonverentsil Viinis, 21.–23. veebruaril 2013.

Tamm, Anne; Argus, Reili; Suurmäe, Kadri 2014. Evidentsiaalid: kas uskuda või mitte? Teabe vormi mõju eesti koolieelikute käitumisele. [Evidential sentences guiding Estonian preschoolers' exploration of novel objects and their properties.] – Emakeele Seltsi aastaraamat, 59 (2013), 244–262. http://dx.doi.org/10.3176/esa59.13

Tulviste, Tiia 2001. Can variation in mother-child interaction be explained by context and collectivistic attitudes? – Applied Psycholinguistics, 22 (4), 541–553. http://dx.doi.org/10.1017/S0142716401004039

Tulviste, Tiia 2003. Mothers’conversational styles across cultures. The case of Estonia, Finland, Sweden and the U.S. – Proceedings of the IACCP XVIth Congress, Yogyakarta, Indoneesia, 15.–19. juuli 2002.

Tulviste Tiia; Mizera, Luule; De Geer, Boel; Tryggvason, Marja-Terttu 2003. A comparison of Estonian, Swedish, and Finnish mothers’ controlling attitudes and behaviour. – International Journal of Psychology, 38 (1), 46–53. http://dx.doi.org/10.1080/00207590244000278

Tulviste, Tiia; Luule Mizera, Boel De Geer 2004. Expressing communicative intents in Estonian, Finnish, and Swedish mother-adolescent interactions. – Journal of Child Language, 31 (4), 801–819. http://dx.doi.org/10.1017/S0305000904006488




DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa11.10

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Helen Kõrgesaar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 1736-2563 (print)
ISSN 2228-0677 (online)
DOI 10.5128/ERYa.1736-2563