Milleks mulle eesti keel? Riigikeele oskuse vajalikkusest vene koolinoorte pilgu läbi

Birute Klaas-Lang, Kristiina Praakli

Abstract


DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa11.07

Artikli eesmärk on analüüsida vene õppekeelega üldharidus-koolide 9. klasside õpilaste hoiakuid riigikeele oskuse vajalikkuse suhtes. Õpilastega läbi viidud poolstruktureeritud rühmaintervjuud toovad riigikeele õppe senistesse diskussioonidesse keeleõppija, st 15–16-aastase vene koolinoore hääle. Ainestiku diskursiivne analüüs näitab, et koolinoorte hoiakutes riigikeele õppimise ja oskuse suhtes tõusevad esile arusaamad eesti keele väiksusest, piiratud kasutusvõimalused lähikeskkonnas, eri keelte roll tööturul, aga ka õpilaste rahvuslik ja keeleline enesemääratlemine. Ühe põhitulemusena võib välja tuua, et 9. klassi koolinoore silmis on eesti keelel peamiselt vaid instrumentaalne väärtus, st keelt nähakse vahendina eneseteostuse saavutamisel. Vene koolinoor ei näe eesti keelt oma identiteedi ühe komponendina ning seab võrdluses maailma suurkeeltega eesti keele jätkusuutlikkuse (ning seeläbi eesti keele õppimise otstarbekuse) kahtluse alla.


Keywords


motivatsioon; hoiakud; vene kool; eesti keel

Full Text:

PDF

References


Gardner, Robert C. 1985. Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation. London: Arnold.

Gardner, Robert C. 2010. Motivation and Second Language Acquisition: The Socio-Educational Model. New York: Peter Lang.

Garrett, Peter 2010. Attitudes to Languages. Key Topics in Sociolingustics. Cambridge: Cambridge University Press.

Dörnyei, Zoltán 1998. Motivation in second and foreign language teaching. – Language Teaching, 31 (3), 117–135. http://dx.doi.org/10.1017/S026144480001315X

Dörnyei, Zoltán 2001a. New themes and approaches in second language motivation research. – Annual Review of Applied Linguistics, 21 (1), 43–59. http://dx.doi.org/10.1017/S0267190501000034

Dörnyei, Zoltán 2001b. Teaching and researching motivation. Applied Linguistics in Action Series. Essex: Pearson Education Limited.

Dörnyei, Zoltán 2003. Attitudes, orientations, and motivations in language learning: Advances in theory, research, and applications. – Language Learning, 53 (S1), 3–32. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9922.53222

Dörnyei, Zoltán; Schmidt, Richard (Eds.) 2001. Motivation and Second Language Acquisition. University of Hawaii̕ at Mānoa: Second Language Teaching & Curriculum Center.

Ehala, Martin; Tammemägi, Anni 2012. Eesti õpilaste keelehoiakud 2011. aastal. [Language attitudes of secondary school students 2011.] – Keel ja Kirjandus, 4, 241–260.

EKR 2007 = Euroopa keeleõppe raamdokument: õppimine, õpetamine, hindamine. [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR).] Tartu: Haridus- ja Teadusministeerium.

Ellis, Rod 2008. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Ellis, Rod; Barkhuizen, Rod 2005. Analysing Learner Language. Oxford: Oxford University Press.

Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna 2007. Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa. Tapaustutkimus alakoulun englannin tunnista oppilaiden kokemana. [The Affective Factors in Studying a Foreign Language: A Case Study of the English Lessons in the Primary School as Experienced by the Pupils.] Pro gradu -tutkielma. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Kaksi kantaa pakkoruotsista. [Two opinions on mandatory Swedish in Finland.] http://www.hs.fi/sunnuntai/a1305708043006 (12.10.2014).

Klaas, Birute 1992. Mõtteid võõrkeeleõpetuse psühholoogiast. [Some thoughts about the psychology in foreign language teaching.] – Lähivertailuja 5: Suomalais-virolainen kontrastiivinen seminaari Viroilla 27. ja 28. syyskuuta. Maia Väkram (Toim.). Tampereen yliopiston suomen ja yleisen kielitieteen laitoksen julkaisuja 15. Tampere: Tampere University Press, 29–33.

Klaas-Lang, Birute; Praakli, Kristiina; Peedisson, Anni; Lašmanova, Alla 2014. Arvamusi ja hinnanguid riigikeele õppe korraldamise kohta vene õppekeelega koolides. Uuringu lõpparuanne. [Opinions and Assessments on Teaching of Estonian in Russian-Medium School. Final Report.] Tartu: Tartu ülikooli eesti ja üldkeeleteaduse instituut.

Knight, Tiina 2013. Pelkkää pakkoruotsia? Tamperelaisten yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen opiskelimotivaatio. [Mandatory Swedish Only? Students Motivation to Study Swedish at the University of Tampere.] Pro gradu -tutkielma. Tampere: Tampereen yliopisto.

Koreinik, Kadri 2011. Language Ideologies in the Contemporary Estonian Public Discourse: With a Focus on South Estonian. Dissertationes sociologicae universitatis Tartuensis 5. Tartu: Tartu University Press.

Koreinik, Kadri; Praakli, Kristiina 2013. Keele kestlikkuse ja kao konstrueerimine poolavalikes diskursustes. [The construction of language maintenance and loss in semi-public discourses.] – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 9, 131–148. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa9.09

Metslang, Helena; Kibar, Triin; Kitsnik, Mare; Koržel, Jevgenia; Krall, Ingrid; Zabrodskaja, Anastassia 2013. Kakskeelne õpe vene õppekeelega koolis. [Bilingual Learning in Russian-Medium Schools. Final Report.] Tallinn: Tallinna Ülikooli eesti keele ja kultuuri instituut.

Mitchell, Rosamond; Myles, Florence 2004. Second Language Learning Theories. Second edition. London–New York: Roudledge.

Mägi, Eve; Nestor, Mihkel 2012. Koolilõpetajad ja nende karjäärivalikud. Keskharidusastme lõpetajate valikute uuringu lõpparuanne. [Survey of Upper-Secondary Graduates’ Educational Choices.] SA Poliitikauuringute Keskus Praxis. http://praxis.ee/fileadmin/tarmo/Publikatsioonid/Koolilopetajad_uuring.pdf (12.10.2014).

Pihko, Marja-Kaisa 2007. Minä, koulu ja englanti. Vertaileva tutkimus englanninkielisen sisällönopetuksen ja perinteisen englannin opetuksen affektiivista tuloksista. [Me, School and English: A Comparison of Affective L2 Learning Outcomes in CLIL Classrooms and EFL Classrooms.] Opettajankoulutus-laitoksen tutkimuksia 85. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Proos, Ivi 2005. Eestivenelaste keeleoskus ja suhtumine 2007. aasta gümnaasiumireformi. Uuringu “Integratsiooni monitooring 2005” aruanne. [Language Skills of Estonian Russians and the Attitude Toward the Educational Reform in 2007.] Tallinn: Tallinna Ülikooli rahvusvaheliste ja sotsiaaluuringute instituut.

Proos, Ivi; Pettai, Iris 2008. Eestivene noored: uue põlvkonna positsioon ja ootused. [Estonian Russian Youths: The Position and Expectations of the New Generation.] Tallinn: Eesti Avatud Ühiskonna Instituut. http://uuringud.tallinnlv.ee/document.aspx?id=11178 (17.2.2015).

TNS Emor 2006 = Eestikeelne aineõpe vene õppekeelega koolides: hetkeolukord ja vajadused. [Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Russian-Medium Schools: Current Situation and Needs.] https://dspace.utlib.ee/dspace/handle/10062/40647 (2.1.2015).

TNS Emor 2008 = Mitte-eestlaste teadlikkus ja suhtumine vene õppekeelega koolide gümnaasiumiastmes eestikeelsele aineõppele üleminekust. [Non-Estonians’ Awareness of and Attitude towards the Transition of Russian-Medium Schools to Teaching Subjects in Estonian at the Upper Secondary School Level.] https://dspace.utlib.ee/dspace/handle/10062/40654 (2.1.2015).

Vaiss, Natalia 2009. Vene õppekeelega põhikooli õpilaste ja õpetajate hoiakud eestikeelse aineõppe suhtes vahetult enne 2007. aasta gümnaasiumireformi algust. [Attitudes of Russian-medium school learners and their teachers towards partial Estonian language instruction before implementation of the education reform in 2007.] – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 5, 287–301. http://dx.doi.org/10.5128/ERYa5.19

Vare, Silvi 2004. Eesti keel vene koolis. [Estonian Language in Russian-Medium School.] Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus.




DOI: http://dx.doi.org/10.5128/ERYa11.07

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Birute Klaas-Lang, Kristiina Praakli

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 1736-2563 (print)
ISSN 2228-0677 (online)
DOI 10.5128/ERYa.1736-2563